Πως η Κίνα θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο, βγάζοντας το κρέας από το menu
[How China Could Change the World by Taking Meat Off the Menu]
“… Ο θόρυβος γύρω από το Green Common είναι ένα άλλο σημάδι ότι η Κίνα βρίσκεται στο επίκεντρο μιας φυτικής πρωτεϊνικής επανάστασης που έχει κάνει τους επενδυτές να ξερογλείφονται. Η Κίνα απέκτησε αγάπη για το κρέας μόλις πρόσφατα. Στη δεκαετία του 1960, ο μέσος Κινέζος κατανάλωνε λιγότερο από 5 κιλά κρέατος ετησίως. Όμως, πήγε στα ύψη μετά την «μεταρρύθμιση και το άνοιγμα» στην αγορά που καθοδηγούσε ο Deng Xiaoping στα τέλη της δεκαετίας του 1970, η κατανάλωση αυξήθηκε στα 20 κιλά κατά κεφαλή μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980 και τώρα έχει φτάσει τα 63 κιλά.
Σήμερα, η Κίνα καταναλώνει το 28% του παγκόσμιου κρέατος, συμπεριλαμβανομένου του 50% όλου του χοιρινού κρέατος. Όμως, όπως και στις ταχέως εκσυγχρονισμένες κοινωνίες παντού, οι σημερινοί Κινέζοι αγκαλιάζουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, κυρίως μετά από κρίσεις υγείας όπως η πανδημία κοροναϊού και η αφρικανική πανώλη των χοίρων (ASF), η οποία εξάλειψε το μισό κοπάδι χοίρων της Κίνας μεταξύ 2018 και 2019. Η αγορά της Κίνας για φυτικά υποκατάστατα του κρέατος εκτιμήθηκε σε 910 εκατομμύρια δολάρια το 2018 – σε σύγκριση με 684 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ – και προβλέπεται να αυξηθούν 20% έως 25% ετησίως.
Η KFC ήδη άρχισε να πωλεί nuggets κοτόπουλου με βάση τα φυτά. Το υποκατάστατο χοιρινού κρέατος της Yeung, OmniPork, είναι πλέον στο μενού σε όλη την Κίνα σε χιλιάδες καταστήματα Taco Bell και Starbucks, όπου χρησιμοποιείται για τα πάντα, από tacos έως σαλάτες. Ο ανταγωνιστής Z-Rou – Rou είναι το κρέας στα Mandarin – προσφέρεται στα super market, εστιατόρια και δύο δωδεκάδες σχολικές καντίνες κλπ.
Οι συνέπειες θα μπορούσαν να είναι μεταμορφωτικές όχι μόνο για την Κίνα αλλά και για τον κόσμο. Περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο έθνος, η Κίνα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιεί οικονομίες κλίμακας. Το έχει κάνει τόσες πολλές φορές στο παρελθόν: μερικοί από τους πλουσιότερους επιχειρηματίες της Κίνας τοποθετήθηκαν στην πρωτοπορία της καινοτόμου τεχνολογίας που λαμβάνουν τεράστια υποστήριξη από το κράτος, όπως ηλιακοί συλλέκτες, πληρωμές μέσω κινητού και ηλεκτρικά οχήματα.
Ο Li Hejun πχ, που ονομάστηκε βασιλιάς των ηλιακών συλλεκτών του έθνους, αναρριχήθηκε ως ο Πλουσιότερος Άνθρωπος της Κίνας το 2015 με περιουσία 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων, επάνω σε ένα κύμα επιδοτήσεων ανανεώσιμης ενέργειας, που επίσης προκάλεσε πτώση των τιμών και προκάλεσε ευρεία υιοθέτηση από τον κόσμο. Η κρατική υποστήριξη για την τεχνητή νοημοσύνη που παρουσιάστηκε το 2016 βοήθησε να δημιουργηθούν κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της μητρικής της TikTok, ByteDance, του πιο πολύτιμου “μονόκερου” στον κόσμο, αξίας περίπου 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων…..”
Η εξαιρετική συνέχεια, στα Αγγλικά, στο άρθρο του ΤΙΜΕ (βλ. “English Summary”)
ENGLISH SUMMARY: “How China Could Change the World by Taking Meat Off the Menu”
“The buzz around Green Common is another sign that China is on the cusp of a plant-based-protein revolution that has investors as well as diners licking their lips. China came by its love of meat only recently; in the 1960s, the average Chinese person consumed less than 5 kg of meat annually. But as in comes soared following Deng Xiaoping’s market-driven “reform and opening” of the late 1970s, consumption rose to 20 kg per capita by the late 1980s and has now reached 63 kg. Today, China consumes 28% of the world’s meat, including half of all pork.
But as in rapidly modernizing societies everywhere, today’s Chinese are embracing healthier lifestyles, not least following health crises like the coronavirus pandemic and African swine fever (ASF), which wiped out half of China’s hog herd between 2018 and 2019. China’s market for plant-based meat substitutes was estimated at $910 million in 2018—compared with $684 million in the U.S.—and is projected to grow 20% to 25% annually. KFC has begun selling plant-based chicken nuggets. Yeung’s pork substitute OmniPork is now on the menu across China at thousands of Taco Bell and Starbucks branches, where it is used to make everything from tacos to salads. Competitor Z-Rou—rou is Mandarin for meat—is offered by supermarkets, restaurants and two dozen school canteens.
The implications could be transformative not just for China but also for the world…..”
Read the full, very interesting, article in TIME Magazine .
** photo Xiaopeng Yuan for TIME