Η Γαστρονομία στο marketing των ξενοδοχείων – Μέρος B’:
προϊόντα Τοπικά αλλά και Επώνυμα
Στο πρώτο άρθρο της σειράς για το Newsletter του Ξενοδοχειακού Τμήματος της Coco-mat (Coco-mat Hotel Business) με τίτλο “Η Γαστρονομία στο marketing των ξενοδοχείων – Μέρος Α’: τοπικά προϊόντα”, είδαμε πως με κάποιες απλές προσπάθειες η Γαστρονομία μπορεί να είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο marketing.
Aν, αξιοποιώντας την παράμετρο “Αυθεντικότητα”, τα ελληνικά προϊόντα και τα πιάτα που συνθέτουν, δοθούν στους επισκέπτες μας με κάποιες περιγραφές, πχ ονόματος της ποικιλίας και του τόπου του προϊόντος, δημιουργώντας την αφετηρία για ένα απλό αλλά εντυπωσιακό story-telling.
Στο 2ο αυτό άρθρο της σειράς, που επίσης δημοσιεύτηκε στο Newsletter της Coco-mat Hotel Business (link) θα δούμε μια καινοτόμα αλλά και εξαιρετικά αποτελεσματική προσέγγιση. Πέρα από τις περιγραφές των τοπικών προϊόντων, ακόμη περισσότερο βοηθάει το “επόμενο βήμα”: στη σήμανση των πιάτων/προϊόντων μπορεί να υπάρχει αναφορά στους παραγωγούς των επώνυμων (πλέον) προϊόντων που χρησιμοποιούνται, έστω και σε κάποιο ποσοστό του μπουφέ (πχ “Συνεταιρισμός Μολάων ΚΑΣΕΛΛ” για το ελαιόλαδο, “Οικογένεια Στεφανόπουλου” για το μέλι Ηλείας, “Οικογένεια Βασιλάκη/Nature’s Gold” για τα βότανα της Κρήτης αντίστοιχα στα παραδείγματα των κατηγοριών προϊόντων του προηγούμενου άρθρου).
Έτσι το story-telling μπορεί να γίνει εξαιρετικά ελκυστικό, με ιστορίες των παραγωγών και των προϊόντων, κυρίως γιατί γίνεται “πειστικό”. Με δύο λόγια ο μπουφές ή ο κατάλογος των εστιατορίων του ξενοδοχείου μπορεί να μετατραπεί σε ένα “γαστρονομικό μουσείο”.
Βέβαια αυτό απαιτεί μια σειρά συνεννοήσεων με τους παραγωγούς που δεν είναι εύκολη.
Προϋποθέτει συμφωνίες «συμβολαιακού» τύπου, αξιοπιστία και διαθεσιμότητα του προϊόντος με σχέδιο, αμοιβαία κατανόηση για τιμές και πληρωμές κλπ. Επίσης προϋποθέτει μια φροντίδα στη σήμανση από κάποιον επαγγελματία που θα την αναδείξει.
Όμως η χρήση επώνυμων προϊόντων, εκτός των προφανών πλεονεκτημάτων αξιοπιστίας, μπορεί να οδηγήσει και σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα marketing που ουσιαστικά δημιουργούν ένα πλαίσιο co-marketing (“συν-διαφήμισης” για ευκολία) μεταξύ ξενοδοχείων ή προορισμών και των τοπικών παραγωγών, δημιουργώντας μια συνολική φιλοσοφία “Gastronomy Destination Marketing”.
Τέτοιες δυνατότητες προσφέρουν οι οργανωμένες δράσεις ενός ξενοδοχείου ή ενός τοπικού δικτύου αυτών, με κέντρο τους παραγωγούς και τα επώνυμα προϊόντα τους: επισκέψεις σε εργαστήρια παραγωγής, show-cooking, τάξεις μαγειρικής και γευσιγνωσίες από τους παραγωγούς μέσα στο ξενοδοχείο (με δυνατότητα πώλησης των προϊόντων τους), χρήση προϊόντων σε welcome gifts στο δωμάτιο ή welfare gifts κατά την αναχώρηση, ώστε ο παραγωγός να προωθεί την δουλειά του ΜΑΖΙ με την αύξηση πιστότητας των πελατών του ξενοδοχείου.
Τέλος υπάρχει και το επόμενο επίπεδο πλήρους ολοκλήρωσης της σχέσης ξενοδοχείων-παραγωγών, με μεγάλο όφελος και των δύο: αφορά στη δυνατότητα των προϊόντων να προβάλουν το ξενοδοχείο-πελάτη τους και τον Προορισμό τους όταν αυτά πωλούνται όλο το χρόνο στα καταστήματα τροφίμων σε Ελλάδα και εξωτερικό – και όχι μόνο όταν ο επισκέπτης είναι σε διακοπές, δλδ στο χώρο του ξενοδοχείου.
Τέτοιο παράδειγμα είναι τα προϊόντα των Costa Navarino (Navarino Icons) και Grecotel (Agreco Farms), αλλά και οι σχέσεις που έχει χτίσει με τα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία και φορείς η Authentic Greece, όπως πχ τα Creta Maris και Candia Maris/TUI Magic Life του Ομίλου Metaxa Hospitality, το Δίκτυο Φιλοξενίας We Do Local στην Κρήτη και τον Τουριστικό Οργανισμό Πελοποννήσου (ΤΟΠελ).
Oι προωθητικές ενέργειες των προϊόντων σε μια τέτοια συνεργασία, μπορεί προφανώς να αφορούν σε ένα ξενοδοχείο ή σε ένα ολόκληρο προορισμό. Ωστόσο σε εθνική κλίμακα το πιο ολοκληρωμένο παράδειγμα είναι το έργο “Τοπικά & Επώνυμα” της ΠΟΞ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων) με το δίκτυο παραγωγών “Authentic Greece”, που διασυνδέει Επώνυμα Τοπικά Προϊόντα από όλη την Ελλάδα με Ξενοδοχεία και Προορισμούς (δείτε αναλυτικό video σχετικού workshop).
Επιπλέον, τέτοιες καθετοποιημένες λύσεις δίνουν το περιθώριο για συστηματικό follow-up επικοινωνίας όλο το χρόνο προς τους συμμετέχοντες καταναλωτές (π.χ Newsletter, προώθηση early-booking), προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων (ξενοδόχοι και παραγωγοί).
Μιλώντας πρακτικά, το μεγάλο στοίχημα σε αυτές τις δράσεις είναι η συσπείρωση κάποιων παραγωγών μεταξύ τους, ώστε να αυξήσουν τις γκάμες τους, και η διασύνδεσή τους με ξενοδοχεία όπως αναφέραμε παραπάνω. Η έρευνά μας απέδειξε όμως ότι η κρίσιμη παράμετρος είναι η εμπλοκή του F&B Manager και του Chef του ξενοδοχείου στον κύκλο ενεργειών Marketing, πράγμα κάπως απαιτητικό οργανωσιακά και απαιτεί σίγουρα κάποια γνώση. Τελικά όμως, ενώ το πρόσθετο κόστος για τα ξενοδοχεία είναι πολύ μικρό (κυρίως σε κόστος εσωτερικής οργάνωσης, παρά σε κόστος αγορών, αφού κάποιος μπορεί να το κάνει για πολύ επιλεγμένα προϊόντα ), το επικοινωνιακό όφελος σε Προβολή και Πιστότητα πελατών είναι πολύ μεγάλο.
Ειδικά στην νέα εποχή της ανάδειξης των συστατικών well-being, τα ελληνικά ξενοδοχεία καλούνται να καινοτομήσουν και να αξιοποιήσουν το DNA του τόπου μας – και αυτό σίγουρα περιλαμβάνει τα ελληνικά Επώνυμα Τοπικά Προϊόντα.